Sambolagen

Har just talat med en väninna om sambolagen. Den berör henne av allra största grad för tillfället. Hennes ex bor kvar i lägenheten hon står på kontraktet för. Hon själv hattar runt lite. Bland annat hos en ny pojkvän i en helt annan stad. Anledningen till detta är att hon inte skulle klara av den höga hyran för lägenheten på egen hand. So far so good, right?!

Men nu börjar exet bete sig som att det vore hans lägenhet. Letar rumskompis. Utan en tanke på var hon ska ta vägen eller om hon ens tycker att det är okej som innehavare av kontraktet. Sådant gör mig arg. Hon vänder sig till mig för råd. Jag kommer med massor. Har världens bästa plan. Hon tycker att den är lite för elak. Fine, men om Mr. NiceGuy-behandlingen inte fungerar för henne ska jag övertala henne.

Det riktigt sjuka är att jag i princip avgudar hennes ex. Tycker att han är snäll och härlig. Men rätt ska vara rätt. Om det inte vore för henne hade han inte ens haft någon lägenhet i den här staden. Tycker att det borde tas i beaktning.

Om man har en lägenhet men den tilltänkta sambon saknar en bör det vara en självklarhet att man skriver samboavtal när man flyttar ihop.
Ett gott råd till folket: SKRIV ALLTID SAMBOAVTAL! Det är inte alls oromantiskt eller cyniskt. Det är snarare realistiskt och visar på att man lagt ner lite tanke bakom det hela. Dessutom bör förslaget om samboavtal komma från den bostadslösa partnern - då vet man att man hittat någon som värnar om en.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0